Dłuuugo mnie nie było, tak zdaje sobie z tego sprawę, ale jestem właśnie w trakcie przygotowywania się do obrony pracy licencjackiej.
Naprawdę sporo tego ... tym bardziej, iż oprócz Dydaktyki, Pedagogiki specjalnej i pytania z pracy dojdzie mi kolejne z Metodyki nauczania Informatyki.
Trzymajcie kciuki, obrona 17 czerwca!!! Po wszystkim już na pewno będę z wami na bieżąco.
Pozdrawiam
niedziela, 29 maja 2011
środa, 4 maja 2011
Złote gody - Księga okolicznościowa
A o to moja pierwsza praca udostępniona na moim blogu, jest nią Księga okolicznościowa Z okazji 50 Rocznicy Ślubu.
Pracę zdobią piękne białe, papierowe róże, które nadają całości elegancji i klasy.
Jeśli podoba Wam się taka, bądź podobna Księga... a w najbliższym czasie czeka Was Ślub, Komunia Święta, rocznica, matura, obrona bądź urodziny to jest idealny prezent - pamiątka na taką okazje!
Polecam gorąco!
Pracę zdobią piękne białe, papierowe róże, które nadają całości elegancji i klasy.
Jeśli podoba Wam się taka, bądź podobna Księga... a w najbliższym czasie czeka Was Ślub, Komunia Święta, rocznica, matura, obrona bądź urodziny to jest idealny prezent - pamiątka na taką okazje!
Polecam gorąco!
poniedziałek, 2 maja 2011
Scenariusz zajęć rewalidacyjno - wychowawczych (masa solna)
Temat: Zabawy z masą solną
Cele: poczucie bezpieczeństwa i zaufania, dostarczanie różnorodnych bodźców, wspomaganie rozwoju spostrzegania, przybliżanie dzieciom otaczającego ich świata, ćwiczenie sprawności w obrębie motoryki małej, poprawianie czucia powierzchniowego i głębokiego, usprawnianie umiejętności jedzenia, kształtowanie umiejętności ubierania i rozbierania, ćwiczenie równowagi.
Metody: Stymulacja polisensoryczna Knilla, masaż logopedyczny, zabawy paluszkowe, masaż powierzchniowy dłoni, praktyczne działanie, muzykoterapia, met. W. Sherborne.
Środki dydaktyczne: magnetofon, kaseta audio z programami Knilla, materace, krem lub oliwka, przedmioty o różnej fakturze, przedmioty do stymulacji w Porannym Kręgu, muzyka relaksacyjna, muzyka rytmiczna, sznurek, mąka, woda, sól, miska, farby, choinka, butelki, pudełka, smaki i zapachy do stymulacji węchowo-smakowej.
Miejsce zajęć: szatnia, sala zajęć, sala Doświadczania Świata, sala gimnastyczna.
Przebieg zajęć
I. Zajęcia wstępne
1. Samoobsługa w szatni
2. Poranny Krąg-zima
3. Program Knilla - według indywidualnych możliwości
4. Zajęcia w Sali Doświadczania Świata
- masaż zewnętrzny twarzy
· masaż szyi – od okolicy barków do podbródka, zewnętrzną powierzchnie przełyku od dołu ku górze, stosując tylko głaskanie.
· masaż żuchwy – od podbródka w kierunku skroni, od okolicy za uszami do podbródka.
· masaż czoła i policzków – od środka czoła przez skronie do ucha schodząc wzdłuż policzków, od bocznych powierzchni nosa w bok do policzków, same policzki.
· masaż warg – od środka nad górną wargą w kierunki na boki, podobnie masujemy okolice pod dolna wargą, ruchem rozciągającym masujemy okolice pod dolną wargą
5. Masaż dłoni:
· palców- zabawy paluszkowe- „Sroczka”, „Rodzina paluszków”
· grzbietowej strony – głaskanie, rozcieranie, ponowne głaskanie
· wewnętrznej części – głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie
· głęboki ucisk dłoni
· opukiwanie klockiem i innymi przedmiotami
· posmarowanie dłoni eterycznym olejkiem
6. Stymulacja węchowo-smakowa; nauczyciel podaje smaki na odpowiednia część języka, nauczyciel podaje różne zapachy do wąchania.
7.Przygotowanie do śniadania, śniadanie, porządkowanie po śniadaniu
II. Zajęcia właściwe
1. Zapoznanie się z nowym materiałem- masa solna
- poznanie cech jakościowych składników masy solnej-woda ,sól, mąka
· wąchanie poszczególnych składników
· smakowanie poszczególnych składników
· obserwacja poszczególnych składników
· dotykanie poszczególnych składników
2. Zabawa z poszczególnymi składnikami masy solnej
- przelewanie lub przesypywanie składników do różnych przedmiotów
3. Wspólne mieszanie składników w jednej misce.
4. Zabawa z masą solną:
- turlanie
- gniecenie
- wyciskanie
- wałkowanie
- rozciąganie
5. Wykonanie ozdób o dowolnym kształcie z masy solnej:
- wyciskanie ozdób za pomocą foremek do ciastek
- malowanie ozdób
6. Wykorzystanie ozdób wykonanych przez dzieci do dekoracji np. sali.
III. Zajęcia końcowe
1. Zajęcia w sali gimnastycznej
- zabawa ze sznurkiem ( skakanką)
· okręcanie dziecka sznurkiem –dziecko ma zadanie rozplątania się
· chodzenie po rozłożonym sznurku na podłodze
· przeciąganie się – dziecko i nauczyciel trzymają sznurek i próbują się przeciągać
- zabawa na materacu ( dla mniej sprawnych dzieci – nauczyciel wspomaga dziecko): kołysanie się, turlanie się, leżenie na plecach, leżenie na brzuchu
3 Relaksacja przy muzyce
4. Zajęcia w szatni – samoobsługa
5. Pożegnanie
Cele: poczucie bezpieczeństwa i zaufania, dostarczanie różnorodnych bodźców, wspomaganie rozwoju spostrzegania, przybliżanie dzieciom otaczającego ich świata, ćwiczenie sprawności w obrębie motoryki małej, poprawianie czucia powierzchniowego i głębokiego, usprawnianie umiejętności jedzenia, kształtowanie umiejętności ubierania i rozbierania, ćwiczenie równowagi.
Metody: Stymulacja polisensoryczna Knilla, masaż logopedyczny, zabawy paluszkowe, masaż powierzchniowy dłoni, praktyczne działanie, muzykoterapia, met. W. Sherborne.
Środki dydaktyczne: magnetofon, kaseta audio z programami Knilla, materace, krem lub oliwka, przedmioty o różnej fakturze, przedmioty do stymulacji w Porannym Kręgu, muzyka relaksacyjna, muzyka rytmiczna, sznurek, mąka, woda, sól, miska, farby, choinka, butelki, pudełka, smaki i zapachy do stymulacji węchowo-smakowej.
Miejsce zajęć: szatnia, sala zajęć, sala Doświadczania Świata, sala gimnastyczna.
Przebieg zajęć
I. Zajęcia wstępne
1. Samoobsługa w szatni
2. Poranny Krąg-zima
3. Program Knilla - według indywidualnych możliwości
4. Zajęcia w Sali Doświadczania Świata
- masaż zewnętrzny twarzy
· masaż szyi – od okolicy barków do podbródka, zewnętrzną powierzchnie przełyku od dołu ku górze, stosując tylko głaskanie.
· masaż żuchwy – od podbródka w kierunku skroni, od okolicy za uszami do podbródka.
· masaż czoła i policzków – od środka czoła przez skronie do ucha schodząc wzdłuż policzków, od bocznych powierzchni nosa w bok do policzków, same policzki.
· masaż warg – od środka nad górną wargą w kierunki na boki, podobnie masujemy okolice pod dolna wargą, ruchem rozciągającym masujemy okolice pod dolną wargą
5. Masaż dłoni:
· palców- zabawy paluszkowe- „Sroczka”, „Rodzina paluszków”
· grzbietowej strony – głaskanie, rozcieranie, ponowne głaskanie
· wewnętrznej części – głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie
· głęboki ucisk dłoni
· opukiwanie klockiem i innymi przedmiotami
· posmarowanie dłoni eterycznym olejkiem
6. Stymulacja węchowo-smakowa; nauczyciel podaje smaki na odpowiednia część języka, nauczyciel podaje różne zapachy do wąchania.
7.Przygotowanie do śniadania, śniadanie, porządkowanie po śniadaniu
II. Zajęcia właściwe
1. Zapoznanie się z nowym materiałem- masa solna
- poznanie cech jakościowych składników masy solnej-woda ,sól, mąka
· wąchanie poszczególnych składników
· smakowanie poszczególnych składników
· obserwacja poszczególnych składników
· dotykanie poszczególnych składników
2. Zabawa z poszczególnymi składnikami masy solnej
- przelewanie lub przesypywanie składników do różnych przedmiotów
3. Wspólne mieszanie składników w jednej misce.
4. Zabawa z masą solną:
- turlanie
- gniecenie
- wyciskanie
- wałkowanie
- rozciąganie
5. Wykonanie ozdób o dowolnym kształcie z masy solnej:
- wyciskanie ozdób za pomocą foremek do ciastek
- malowanie ozdób
6. Wykorzystanie ozdób wykonanych przez dzieci do dekoracji np. sali.
III. Zajęcia końcowe
1. Zajęcia w sali gimnastycznej
- zabawa ze sznurkiem ( skakanką)
· okręcanie dziecka sznurkiem –dziecko ma zadanie rozplątania się
· chodzenie po rozłożonym sznurku na podłodze
· przeciąganie się – dziecko i nauczyciel trzymają sznurek i próbują się przeciągać
- zabawa na materacu ( dla mniej sprawnych dzieci – nauczyciel wspomaga dziecko): kołysanie się, turlanie się, leżenie na plecach, leżenie na brzuchu
3 Relaksacja przy muzyce
4. Zajęcia w szatni – samoobsługa
5. Pożegnanie
Arteterapia, czyli terapia przez sztukę ...
Słowo „arteterapia" złożone jest z dwóch członów: słowa „arte" i słowa „terapia". „Arte", z łac. „ars, artis", oznacza sztukę.
Sztuka w pojęciu encyklopedycznym to „jedna z form działalności społecznej odzwierciedlająca rzeczywistość przyrodniczą i społeczną w swoisty sposób - za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych, stanowiąca nieodzowny składnik kulturalnego dorobku ludzkości" (Kryszewski, Marcinkowski, 1987, s. 385).
Pojęcie arteterapia oznacza więc terapię poprzez sztukę. W Polsce terminem tym określamy zarówno muzykoterapię, biblioterapię, jak i estezjoterapię (wykorzystującą malarstwo, rzeźbę, teatr i film), natomiast „w piśmiennictwie światowym, przynajmniej anglojęzycznym, termin ten oznacza wyłącznie zastosowanie sztuk plastycznych (malarstwo, rzeźba, rysunek) w terapii chorych psychicznie" (W. Szulc, 1989, s. 35).
Terapia?
Arteterapia jest jedną z metod Terapii zajęciowej. W ogólnym znaczeniu terapia zajęciowa to: celowe działania rehabilitacyjne, polisensoryczne o charakterze zajęć ciągłych (np. plastycznych, muzycznych, ruchowych itp.) stanowiących proces terapeutyczny prowadzący do usprawniania i kompensacji zaburzonych funkcji spowodowanych niepełnosprawnością. Tak więc głównym celem zajęć terapeutycznych jest usprawnianie psychiczne, fizyczne i społeczne.
Klasyfikacja rodzajów, metod, technik terapii zajęciowej*
opracowane przez nauczycieli Zespołu Przedmiotowo-Metodycznego Terapii Zajęciowej w Medycznym Studium Zawodowym w Sztumie i wygłoszony na seminarium metodycznym w Szkole Policealnej Pracowników Służb Społecznych w Gdańsku- Brzeźnie w dniu 6 kwietnia 2005r.
W moim przypadku terapia zajęciowa jest nie tylko metodą pracy, jest także wszystkim tym, co mnie cieszy, relaksuje i sprawia, że codzienność jest kolorowa i wyjątkowa.
Pragnę podzielić się z Wami moimi doświadczeniami oraz zaprezentować wykonane prze zemnie prace.
Pozdrawiam
Klasyfikacja rodzajów, metod, technik terapii zajęciowej*
opracowane przez nauczycieli Zespołu Przedmiotowo-Metodycznego Terapii Zajęciowej w Medycznym Studium Zawodowym w Sztumie i wygłoszony na seminarium metodycznym w Szkole Policealnej Pracowników Służb Społecznych w Gdańsku- Brzeźnie w dniu 6 kwietnia 2005r.
W moim przypadku terapia zajęciowa jest nie tylko metodą pracy, jest także wszystkim tym, co mnie cieszy, relaksuje i sprawia, że codzienność jest kolorowa i wyjątkowa.
Pragnę podzielić się z Wami moimi doświadczeniami oraz zaprezentować wykonane prze zemnie prace.
Pozdrawiam
Subskrybuj:
Posty (Atom)